Beste Prijsgarantie
 — 
Vul hier de inlogcode in

De Draak gaat Internationaal

Inmiddels was er in onze stad een ander hotel gebouwd , aan de rand van het centrum , door de heer Harco Evers .

Het werd het Golden Tulip Stads Parkhotel met 50 kamers , restaurant , vergaderaccommodatie en P faciliteiten . De Gemeente heeft hier natuurlijk alle steun aan verleend ; sommige mensen vertelden mij dat men ( de gemeente )  het zo graag wilde dat de grondprijs wel heel erg vriendelijk was gehouden .

 

Er werd en wordt wel vaker wat geroepen .

Ik realiseerde me natuurlijk terdege dat Golden Tulip middels de GDS systemen en hun eigen reserveringssysteem “ de hele wereld “ kon bereiken met hun marketing , een stand-alone hotel als De Draak kon dat toen nog niet dus ik vond dat ik me ook bij een internationale keten aan moest sluiten .

Het zou het merk “ Mercure “ worden van Accor .

De onderhandelingen met de regiomanager verliepen in het begin stroef ; deze beste man ( Robert Vink ) wilde dat het oudste hotel van Nederland internationaal “ vermarkt “ moest worden als Mercure Hotel Bergen op Zoom .

Ik vroeg deze meneer of hij wel “ goed bij zijn hoofd was “ een hotelnaam van bijna 600 jaar oud “ door de plee trekken ?? “ . Nou mijnheer Vink , dat gaat niet gebeuren de naam De Draak blijft gehandhaafd en anders maar niet met uw organisatie in zee .

Wel , men ging akkoord , ( dat moest uit Parijs komen waar de hoogmogende heren zetelden )  en er werden handtekeningen in Brussel ( hoofdkantoor regio Mercure ) gezet in het bijzijn van mijn echtgenote en Tom Cats ; daarna volgde er een lunch en dat was het dan .

Men zou zich zeer zeker fors inzetten , zo werd me beloofd , om van  het jubileum jaar een heel fraai feest te maken met internationale uitstraling ; 600 jaar hotel was natuurlijk niet niks en men was blij De Draak in hun groep te weten .

Het bleef bij deze woorden , helemaal niets en op dat moment nam ik de beslissing “ ik zit mijn contract uit en daarna wegwezen “

De bijdrage van Mercure aan De Draak was 0,00 , mijn eerste indruk werd tijdens het jubileumfeest alleen maar sterker “ je bent allen maar goed om de fee af te dragen “.

Ik nam middels een procedure die diende in de rechtbank Haarlem ( vanwege enkele omissies van Accor , foute vermeldingen in hun gidsen ) versneld afscheid van deze organisatie .

Ik heb daarna geprobeerd om via Hampshire de “ internationale contacten “ vast te houden maar ook met deze club was het “ van hetzelfde laken een pak “ .

Het was duidelijk voor me ; De Draak moet op eigen kracht verder , geen geneuzel meer met franchise contracten . De jaren later zouden me hierin gelijk geven het afscheid van deze twee clubs gaven  geen hotel omzetverlies te zien .

Ik hield wel de franchise fee “ in mijn zak “

De huidige “ social media “ , het internet en slim gebruik van keywords voor Google , de koppeling met GDS systemen stellen je als stand-alone hotel prima in staat om je in de wereldwijde markt “ vindbaar te maken “

Ik had mijn lesje geleerd .