Beste Prijsgarantie
 — 
Vul hier de inlogcode in

De prijzen hattrick van 1994

EEN DRIETAL PRIJZEN / ONDERSCHEIDINGEN

Het jaar 1994 zou een bijzonder jaar worden voor De Draak en haar medewerkers .

Dat mijn beleid er altijd op is gericht om medewerkers kansen te geven om zich te ontplooien is gelegen in het feit dat die kansen mij zelf ook zijn geboden en ik die ook “ heb gepakt “ .

Daarbij , als je goed zorgt voor je medewerkers krijg je dat altijd ( maar soms ook absoluut niet , daarover later meer  ) terug . Daarbij is het zo dat wanneer je als bedrijf leerlingen / stagiaires stimuleert dat ook op het schoolplein , bij familie en kennissen wordt verteld .

 

Je creëert dus Ambassadeurs voor je bedrijf en … waardeer je je medewerkers boven de CAO dan zal je er nooit moeite mee hebben om medewerkers aan te trekken .

Deze filosofie heeft mij en De Draak altijd erg geholpen en is ook een van de onderwerpen die ik in het Mission Statement van De Draak ook duidelijk centraal stel . In het wat verdere verloop van mijn verhalen over mijn ervaringen komt dit statement ook “  aan bod “ .

DE PRIX d’ EXCELLENCE

Deze prijs werd mij toegekend door de Industriële Kring van Bergen op Zoom ; het was een enorme verrassing om deze prijs als “ niet lid “ van deze Kring in ontvangst te mogen nemen .

Het was voor mij , mijn echtgenote en onze medewerkers een extra stimulans om bij alles wat we deden “ nog een tandje bij te zetten “ ; het gevaar van prijzen is zelfgenoegzaamheid  en dat is iets waar ik een grondige hekel aan heb want het brengt je ( bedrijf ) helemaal niets en zeker geen vrienden .

De redenen waarom mij deze eer te beurt viel worden in beide krantenartikelen genoemd .

DE ANWB HOTELTROFEE

Zoals ik al eerder heb gesteld is Bergen op Zoom maar deze regio zeker niet “ bij uitstek “ de plek om een 5 sterren hotel te ontwikkelen . Dat heeft alles te maken met toeristische attractiviteit , waaruit bestaan de economische activiteiten en hoe staat de gehele regio internationaal “ op de kaart “ of hoe wordt de regio internationaal gepromoot .

Met deze wetenschap heb ik bewust gekozen voor 4 sterren , geen 3 of 2 , maar 4 omdat ik vond en vind dat daarmee recht wordt gedaan aan stad, regio en niet in de laatste plaats aan De Draak .

Vijf sterren worden al te vaak ( onterecht ) geassocieerd met “ stijf en chique “ ( hoe onwaar ook ) maar ik wilde zeer zeker de Brabantse gemoedelijkheid terug laten komen in de exploitatie van het bedrijf . Dat gemoedelijkheid ook een zeker niveau kan uitstralen en in het geval van De Draak ook zeker zou moeten stond en staat voor mij vast .

Noem het dan maar Brabants Gemoedelijke Chique .

Dat de inspecteurs van de ANWB , die echt wel weten waar ze over schrijven , dit in het oudste hotel van Nederland ook zo ervaren hebben stemde mij tot bescheiden tevredenheid .

In onderstaande artikelen wordt e.e.a. toegelicht .

LEERBEDRIJF VAN HET JAAR :

Je medewerkers / leerlingen / stagiaires de kansen geven zich te ontwikkelen is een gegeven waarover ik het al vaker heb gehad ; van jonge medewerkers in het vak ( de jonge honden ) kun je als oudere beroepsbeoefenaar heel veel leren ; het houdt je jong en vooral scherp , wat zijn de ontwikkelingen in onderwijs en hoe kijkt de jongere garde ( de toekomst ) daar tegenaan ??

Daarnaast moeten medewerkers voldoende tijd krijgen voor hun sociale contacten en vrije tijd , leerlingen / stagiaires hebben recht op een perfecte begeleiding , zij zijn de toekomst van de bedrijfstak . Daar hoort ook een adequate beloning bij !!!

Ik heb jarenlang voor de SVH geëxamineerd voor zowel keuken als bediening en ben jarenlang voorzitter geweest van de diverse examencommissies , ook tweemaal tijdens een Nationaal Kampioenschap . Geweldig om te doen en je ziet tijdens deze evenementen heel veel waar je nog erg veel van kunt leren .

Daarbij is goed contact met het bedrijfsleven  en het onderwijsveld van cruciaal belang ; ik en de afdelingsleermeesters hebben leerlingen altijd geënthousiasmeerd om aan wedstrijden mee te doen ; het is een perfecte examentraining bovendien .

Voor het behalen van deze titel was meer nodig dan alleen maar het begeleiden van leerlingen ; ook de leermeesters moesten kansen geboden krijgen . De toenmalige chef-kok van De Draak Harry van Heijst kreeg een cursus Engels aangeboden door De Draak en werd uitgewisseld met de Duty Manager van een hotel in Norwich ( Engeland ) . Ook training voor volwassenen is cruciaal .

Daarbij was / is het voor mij geen enkel probleem om mensen een ( deeltijd ) baan aan te bieden als zij een beperking hebben of , door welke omstandigheid ook , zonder werk zijn gekomen of wat ouder zijn .

Motivatie is waar het om gaat . In die tijd werd de gehele schoonmaak van De Draak verzorgd door het WVS , dus ook door mensen met een beperking maar wel aangestuurd door dames die begrepen waar het om ging . Ik was daar zeer gelukkig mee en ook dit feit werd meegewogen voor het toekennen van deze prijs .

De Draak was het eerste hotelbedrijf in Nederland dat deze stap maakte .

Dat jaren ik later , 20 om precies te zijn , afscheid moest nemen van deze organisatie heb ik altijd zeer spijtig gevonden . Regulering vanuit Den Haag ( er is nog steeds geen enkele / te weinig voeling met de praktijk ) en aansturing door mensen die alleen met hun laptop of spreadsheets bezig waren heeft hier aan bijgedragen . Productiviteit op “de vloer “ regel je niet met spreadsheets , daarvoor moet je zelf het voorbeeld geven op de vloer en dus niet op de “umpire stoel “ gaan zitten .

Het product ( perfect schone kamers ) was minder belangrijk geworden dan de procedure ; daar was ik op enig moment wel heel snel klaar mee !!! .

Op dit moment zijn er meerdere sectoren die hier al jaren last van hebben .

Het was een geweldige onderscheiding voor De Draak maar ook voor de toenmalige staf van de keuken onder leiding van Harry van Heijst . Dit gaf ook weer een enorme “boost “ aan de motivatie van ieder die werkzaam was in De Draak. Die erkenning van buitenaf is het mooiste compliment dat je als bedrijf ten deel kan vallen .

Hoofdmenu    Lees verder